Didžiosios Britanijos skalūnų pramonė





1898 metais Didžiojoje Britanijoje, Šiaurės Velso karjeruose, buvo gaminama daugiau kaip 480 000 tonų gatavos produkcijos. Skalūnų karjeruose dirbo daugiau kaip 17 000 žmonių. Įdomumo dėlei galima pasakyti, kad maždaug toks pat skalūnų plytelių kiekis šiandien yra pagaminamas visoje Ispanijoje. 1969 metais uždarytas Dinorvigo skalūnų karjeras buvo postūmis Ispanijos skalūnų  pramonės plėtrai, kur tais pačiais, 1969 metais, buvo sukurta pirmoji bendrovė, pradėjusi pramoninę skalūnų gamybą ir jo eksportą į Didžiąją Britaniją, o vėliau ir į kitas Europos ir Šiaurės Amerikos šalis


Lentelė – Skalūno „Welsh Slate“ eksportas į kitas šalis (1889 metai)




XIX-ojo amžiaus pabaigoje visi Šiaurės Velso karjerai priklausė vos 5 šeimoms. Prabangūs „Penrino“ rūmai iš vienos pusės ir sunkios darbo sąlygos darbininkams – iš kitos pusės. Visa tai galiausiai įtakojo didžiulį streiką, kuris 1900 metais prasidėjo "Penrino“ karjere. Svarbų vaidmenį streike suvaidino XIX-ojo amžiaus pabaigoje susikūrusios profesinės sąjungos. Dėl streiko sumažėjo gamybos apimtys ir eksportas, ir tai lėmė, kad skalūnų plytelių gamyba persikėlė į kitas šalis. Skalūnų karjerai pradėjo kurtis Vokietijoje, Belgijoje, Olandijoje, Čekijoje, Vengrijoje, JAV, Kanadoje ir Australijoje. Būtent persikėlėliai iš Velso, valai, žinoję kaip iškasti skalūną, apdirbti akmenį, tapo tų naujų kompanijų steigėjais, ir perdavė Velso karjeruose įgytą patirtį ir žinias





Keletas įdomių datų

  • 1270 - 1300 metai - Nantlle karjeras "Cilgwyn" pradėjo skalūno gavybą
  • 1413 metai – Skalūnų karjeras „Penrinas“ buvo paminėtas kronikose
  • 1713 metai – 150 000 skalūno plytelių iš „Penrino“ karjero 14 laivų buvo nugabentos į Dubliną, Airiją.
  • 1738 metai – „Penrino“ savininkas generolas Vorbertonas sudarė skalūnų plytelių klasifikaciją pagal matmenis
  • 1770 metai – Grafas Penrinas tapo „Penrino“ savininku
  • 1780 metai – Pramoninės skalūnų plytelių gamybos pradžia „Penrino“ karjere
  • 1788 metai – Stogų skalūnas yra 5 standartinių išmatavimų (skalūno lentelės)
  • 1787 metai – Buvo atidarytas pats didžiausias pasaulyje Dinorvigo skalūnų karjeras (pramoninis apdirbimas)
  • 1790 metai - Uostas "Penrinas" pradėjo eksportą į Ameriką ir Europą
  • 1801 metai – Pirmasis geležinkelis „Penrino" karjere
  • 1820 metai – Prieplaukų, krovininio komplekso statyba Portmadoge
  • 1848 metai – Pirmieji angliški karjerų lokomotyvai
  • 1874 metai – Skalūno gamintojų profesinės sąjungos Šiaurės Velse susikūrimas
  • 1874 metai – Penrino uoste buvo pradėti naudoti garais varomi laivai
  • 1890 metai – Pirmą kartą  „Llechwedd“ karjere buvo panaudota elektra
  • 1900 metai – "Penrino" karjero darbininkų streiko pradžia
  • 1918 metai – Pasirašytas susitarimas dėl darbininkų atlyginimo padidinimo ir streiko nutraukimo
  • 1920 metai – Skalūno skaldos, skirtos kelių darbams, gamybos "Penrino" karjere pradžia
  • 1942 metai – Buvo patvirtintas vieningas Didžiosios Britanijos stogų skalūnų standartas BS
  • 1964 metai – Bendrovė "Alfred McAlpine" įsigijo "Penrino" karjerą
  • 1969 metai – Karjero "Dinorwic" uždarymas, skalūnų muziejaus Llanberyje įkūrimas
  • 1972 metai – Lankytojams buvo atidarytos „Llechwedd“ šachtos
  • 1999 metai – Didžiausio masto istorijoje „Penrino“ skalūno tiekimas į Australiją pastatų restauravimui
  • 2007 metai – Gruodžio mėnesį Kevinas Laganas įsigijo bendrovę „Welsh//Slate“
  • 2012 metai – Skalūnas „Welsh Slate“ buvo pradėtas oficialiai tiekti  į NVS šalis  
  • 2013 metai – Skalūnui „Welsh Slate“ buvo suteiktas pasaulinis statusas "Global Heritage Stone Resource"


Archyvinės publikacijos laikraščiuose



 

© 2024 Skaluneris Visos teisės saugomos

Sukūrė: Dizaino arkliukas

SKALUNERIS, Elevatoriaus g. 28, Kėdainiai.
+370 698 89 801, info@skaluneris.com